Avia BH-5 je přímým následovníkem prvního letounu továrny Avia, typu Avia BH-1 exp. Oproti němu byl však větší, výrazně zpevněný, aerodynamicky a technologicky lépe propracovaný. Opět šlo o celodřevěný dvoumístný letoun, oproti BH-1 exp. měl křídla kromě plátna z větší části potažená i překližkou. Byl to první Československý letoun, který zvítězil v mezinárodních závodech, v roce 1923 získal cenu Belgického krále a cenu pro turistiku Belgického Aeroklubu. Cestu do Bruselu a zpět prolétl pilot Zdeněk Lhota s mezipřistáním v Mayence průměrnou rychlostí 138 km/h, což byl v roce 1923 zajímavý výkon nejen v kategorii sportovních letounů. Ve stejném roce ještě zvítězila Avia BH-5 v kategorii D v závodě o cenu Presidenta republiky a továrna získala i peněžitou odměnu ve výši 5000,- Kč.

Na základě těchto úspěchů se o letoun začala zajímat i armáda a na základě vojenských zkoušek objednalo MNO sérii nepatrně upravených Avií BH-9, BH-10 a později ještě BH-11, které byly úspěšné v mnoha domácích i mezinárodních závodech a při rekordních a propagačních letech. Samotnou Avii BH-5, která byla vyrobena pouze v jednom kusu, po ukončení zkoušek armáda odkoupila a zařadila do svého stavu jako cvičný a kurýrní letoun.

V roce 2007 představila Historická letka republiky Československé ve vzduchu věrnou repliku Avie BH-5, vybavenou originálním motorem Walter NZ-60. V roce 2008 pak členové této organizace zopakovali vítězný let do Bruselu z roku 1923, kdy tento let zopakovali, tentokrát ve skupině s Avií BH 1. Autorem repliky je Marcel Sezemský.

Technické údaje
Motor: Walter NZ-60
Výkon: 60 – 70 k
Rozpětí: 9,7 m
Délka: 6,5 m
Hmotnost prázdného letounu: 350 kg
Vzletová hmotnost: 580 kg
Maximální rychlost: 210 km/h
Dostup: 2200 m
Dolet: 500 km

Odkazy

Historická letka Republiky Československé (provozovatel letadla)

Let Avie BH-5 do Bruselu

Stránky Marcela Sezemského o stavbě Avie BH1 a Avie BH5

Fotografie letadla na Točné

Close Menu