Tento unikátní letoun výrobního čísla 142 zakoupilo Letecké Muzeum Točná v roce 2013 od pana Mariaše, který ho  objevil, nechal v roce 2000 zgenerálkovat u pražské firmy BMZ servis a následně s ním létal.

Technická data :

 

Rozpětí křídel  10 metrů, prázdná hmotnost 516 kg , motor Walter Minor 4-III o výkonu 105 k ( 77kW ). Díky své aerodynamické čistotě a lehké celodřevěné konstrukci dosahoval ( a dosahuje) cestovní rychlosti 213 km/hod, což při spotřebě leteckého benzinu 22 litrů za hodinu a objemu nádrží 115 litrů umožňuje dolet až 1000 km. Maximální  rychlost je 250 km/hod. Výborné aerodynamiky je mimo jiné dosaženo také zavíracím podvozkem. Pro jeho zasunutí či vysunutí musí pilot 18krát zatočit klikou umístěnou mezi sedadly. Uuf.

Historie a zajímavosti:

 

První československý poválečný letoun Sokol M1C je výrobkem podniku Automobilové závody v Chocni (dříve firma Ing. J. Mráz). Výroba tohoto třímístného sportovního, cvičného a cestovního letadla byla zahájena roce 1946. Na plánech letounu pracoval konstruktér Zdeněk Rublič v tajnosti již za války. Bylo vyrobeno 287 kusů, z toho polovina byla vyvezena. Výroba byla z rozhodnutí již centrálně řízeného hospodářství ukončena  v roce 1950. V letech 1947 až 1949 se uskutečnilo několik propagačních letů.Například ty nejdelší: Z Prahy do Kapského města v Jihoafrické republice. Ze dvou strojů se vrátil jen jeden, když druhý havaroval v Nairobi, kde zavadil o elektrické vedení. Posádka vyvázla jen s lehčím zraněním.Letoun byl zničen a velká část Afriky se ocitla bez proudu. Etapový let trval dva měsíce a Sokol při něm ulétl 33000 km bez jediné závady.

Další propagační let byl uskutečněn v roce 1949 švýcarskými piloty z Curychu až do Melbourne v Austrálii.

Rekordní lety :  v roce 1956 dosáhl pilot Novák světového rekordu na uzavřené trati, kdy 31krát prolétl trať Brno-Bučovice-Hustopeče. Nalétal 3116 km, při rychlosti 208km/hod.

V září 1956 se Sokol vydal na rekordní let v přímé lini a to z Brna do kazašské Kalundy. Vzdálenost činila 4450 km. Tyto rekordní lety byly uskutečněny na mírně upraveném sériovém Sokolu OK-DHH. Úpravy spočívaly v instalaci velké přídavné nádrže a ve více sklopené přední části  kabiny.

OK-CSR ( výr. číslo 142 ):

 

Rok výroby 1947. Na tomto letounu pravděpodobně v roce 1948 ulétl do Německa jeho majitel, obchodník s kávou se svým známým, někdejším pilotem RAF 311.perutě Josefem Čermákem. Následně se pohyboval po Švýcarském nebi. V Čechách se objevil až po roce 1989 připraven k důkladné rekonstrukci.

Existují pravděpodobně již jen dva letuschopní Sokoli M1C( V Anglii a ten Český ). Troufáme si tvrdit, že OK-CSR je v nejlepším stavu.  

Více informací o letounu najdete na stránkách Národního Technického Muzea zde.

Informace o letounu na Wikipedii.

We are proud to announce, that rare Sokol M1C is now part of our vintage aircraft collections.

Information about the plane on Wikipedia.

Close Menu