
Hawker Hurricane Mk.IV
Druhoválečný stíhač verze Mk.IV,
v denním zbarvení verze Mk.IIc Karla Kuttelwaschera
Základní parametry
1942
Rok výroby
12,19
m
Rozpětí
2 369
kg
Hmotnost
550
km/h
Maximální rychlost
1
Počet osob
O Letadle
Hurricane byl zařazen do služby RAF v roce 1937 a od začátku druhé světové války létal v osmnácti letkách. Dosáhl věhlasu svou rolí v Bitvě o Británii, nicméně Hurricane pokračoval ve své službě prakticky v každé bitvě během druhé světové války. Hurricane s označením IV začal sloužit v roce 1943. Byla to útočná verze proti pozemním cílům se čtyřmi kanóny 20mm. Označení Mk.IV byla osazena motorem Merlin 24 nebo 27, optimalizovaný pro provoz v horkém podnebí a třílistou vrtulí. Tato verze byla také osazena novým křídlem, které mohlo nést dvě bomby, osm „60 pounder“ raket, nebo 40-milimetrový kanón podle potřeby. Celkem bylo vytvořeno 794 kusů této verze, plus přestavby z jiných verzí.
V současné době je z původně vyrobených 14 583 kusů letuschopných méně než 15 letounů a jeden poslední ve verzi Mk.IV.
12,19 m
9,81 m
3,99 m
23,93 m2
2 369 kg
3 900 kg
505 km/h
344 km/h
10 973 m
1 400 km
Rolls-Royce Merlin 24
1 640 HP/1 222 kW
135 l/h
440 l
1 pilot
Rozpětí
Délka
Výška
Plocha křídla
Hmotnost prázdného stroje
Vzletová hmotnost
Maximální rychlost
Cestovní rychlost
Dostup
Dolet
Pohonná jednotka
Výkon
Spotřeba
Kapacita nádrží
Počet pasažérů
Historie KZ321
KZ321 je Hawker Hurricane Mk.IV. Tento konkrétní kus byl vyroben společností Hawker Aircraft Ltd ve slavné továrně Kingston-upon-Thames v době mezi 20.listopadem 1942 a 19.dubnem 1943. Byl vyroben jako součást osmé výrobní série 1 200 letounů, objednáno Ministerstvem letectví pod číslem objednávky 62305/39/C části 1 až 6, byly dokončeny jako tropické verze. Po vyrobení a uložení ve skladu, byl tento kus zařazen do služby RAF’s No 6 Sqn v italském Grottaglie. Letka byla přesunuta do Balkan Air Force o čtyři měsíce později na místo Canne v Řecku. Provozován byl v různých detašovaných oddílech v Řecku, Itálii a Jugoslávii. Celá letka 6 byla nakonec přesunuta 9.dubna do Prkosu, opět v Jugoslávii. Na tomto místě zůstala až do Dne vítězství.
Po válce byla jednotka přesunuta do Palestiny a Nikósie a po celou dobu v letce létaly verze Mk.IV, včetně tohoto letounu. 15. ledna 1947 byly letouny Hurricane pro svou zastaralost nahrazeny typy Tempest F.VI. Jednalo se o poslední frontovou jednotku RAF, který používala válečné veterány Hawker Hurricane. Zdá se však, že tento Hurricane byl vyřazen ještě před 15. lednem. Takřka vrak poznamenaný zubem času, byl letoun objeven v kibucu v izraelském městě Jaffa společností Doug Arnold's Warbirds of GB Ltd. v roce 1983. Squadron 6 opustila izraelskou základnu Ein Shemer a v září 1946 se přesunula do Nikósie na Kypru. Po návratu do Velké Británie v roce 1983 zůstal stíhací letoun uskladněn nejprve v Blackbushi a poté v Biggin Hillu, dokud jej v roce 1991 nezískala The Fighter Collection.
Hurricane byl převezen do Duxfordu a nakonec byl počátkem roku 2001 předán společnosti Hawker Restorations Ltd. se sídlem v Suffolku k přestavbě do letuschopného stavu. Rozsáhlá renovace uvedla letoun do stavu "zero hour", přičemž byly použity jak původní, tak renovované a případně repasované komponenty. Letoun následně létal u The Fighter Collection v Duxfordu ve Velké Británii pod civilní registrací G-HURY. V březnu 2006 jej získala společnost Heritage Wings of Canada. KZ321 je posledním existujícím Hurricanem Mk. IV.
Hawker Hurricane Mk.IIc BE 150
Prvním osobním Hurricanem Karla M. Kuttelwaschera verze Mk.IIc s výzbrojí čtyř kanonů ráže 20mm byl stroj sériového čísla BE150, opatřený již tradičně kódem JX-E. Poprvé s ním Karel Kuttelwascher, příslušník 1. squadrony RAF v Tangmere letěl 14. září 1941 a poslední let v něm absoloval začátkem ledna 1942. Nedosáhl s ním sice žádného vzdušného vítězství, ale jeho operační činnost na tomto letounu byla pestrá, složená z hlídkování nad nepřátelským územím, doprovodů letounů Lysander při diverzních akcích, napadání lodí a pozemních cílů ve dne a v noci.
Velká část létání byla věnována výcviku součinnosti s dvoumotorovými letouny Douglas Havoc a taktéž intenzivnímu létání v noci, které zahrnoval nácvik vzletů a přistání za snížené dohlednosti– takzvané ZZ landings, a skupinového létání. 28.12. 1941 zničil Kutelwascher s tímto letounem tanker nedaleko Ostende. Na Letounu BE 150 nalétal Karel Kuttelwascher přes 100 operačních hodin. Na letounu mají zapsány lety také známí stíhači Bedřich Krátkoruký, Otto Pavlů, Josef Dygrýn a Václav Kopecký.
V lednu 1942 obdržel Karel Kuttlewascher jako náhradu za BE 150 nový Hurricane MkIIc – známý BE 581.
BE 150 byl vyroben v šesté výrobní sérii společností Hawker Hawker Aircraft limited v Langley a Brooklands. Byl poháněn motorem Merlin XX . Letouny této výrobní série byly dodávány od 24 července 1941 do 18.března 1942. Průměrná produkce činila 5-6 letadel denně. Výrobní série BE 130 až BE 174 zahrnovala 45 letadel verze Mk.IIc vyzbrojených čtyřmi 20mm kanóny Hispano každý s 90 náboji na zbraň.
Letoun byl dodán jednotce v takzvaném Day Fighter scheme, novém zbarvení stíhaček RAF, které bylo zaváděno během léta 1941. Horní plochy jsou zbarveny v kombinaci Ocean Sea Grey and Dark Green, spodní plochy Medium Sea Grey. V tomto období se používala již pouze jedna varianta zbarvení – Pattern A. Identifikační pruh, vrtulový kužel a kodové znaky JX E jsou v barvě Sky. Letoun nese znaky typu A1 používané v roce 1941.
Toto zbarvení jsme zvolili na náš Hurricane, protože reprezentuje osobní letoun Karla Kuttelwaschera a zároveň na něm létali v rámci slavné 1. squadrony RAF i další českoslovenští piloti.
Tento letoun nepředstavuje pozdější letoun Hawker Hurricane “Night Reaper”, ale předchozí denní letoun K. Kuttelwaschera