Aero C-104S
Nosný československý cvičný stroj pro vojenské a civilní piloty
Základní parametry
1947
Rok výroby
7,4
m
Rozpětí
390
kg
Maximální
Hmotnost
170
km/h
Cestovní
rychlost
1+1
Počet osob
O Letadle
Letoun C 104, výrobní číslo 237 byl vyroben v roce 1947 v továrně Aero v továrně v Praze Vysočanech. Následně byl převzat Ministerstvem obrany.
Nyní ho po náročné, téměř dva roky trvající rekonstrukci vidíte v premiéře, ve staronovém zbarvení, ve kterém byl provozován v Letecké vojenské akademii v Hradci Králové pro výcvik nových pilotů – důstojníků od roku 1947.
7,4 m
6,76 m
2,06 m
680 kg
185 km/h
170 km/h
4 300 m
650 km
Walter Minor 4-III
105 HP/77 kW
22 l/h
80 l
1 pilot + 1 pasažér
Rozpětí
Délka
Výška
Max. vzletová hmotnost
Maximální rychlost
Cestovní rychlost
Dostup
Dolet
Pohonná jednotka
Výkon
Spotřeba
Kapacita nádrží
Počet pasažérů
O letadle C-104S
Pokračování textu ze žlutého boxu...
Poslední dvouplošník sériově vyráběný v Československu. V továrně Aero se za 2. světové války vyráběly velmi zdařilé dvouplošníky Bücker Bü 131 D Jungmann. Některé zde po válce zůstaly a další se stavěly až po osvobození s označením C-4, tj. s původními německými motory Hirth HM 504. Celkem vzniklo 20 kusů C-4. V roce 1946 byl do draku C-4 zamontován čs. motor Walter Minor 4-III o 77 kW (105 k). Tato verze zprvu označená jako C-4A, později C-104, byla značně rozšířená.
Až do roku 1949 bylo vyrobeno celkem 260 těchto strojů. Oba typy, jak C-4, tak především C-104, sloužily nejprve čs. vojenskému letectvu k základnímu a pokračovacímu výcviku pilotů a postupně byly předávány do aeroklubů. V letech 1960 a 1961 se stroje C-104 dostaly také do tabulky mezinárodních leteckých rekordů. Význam těchto strojů byl pro výcvik čs. vojenských a sportovních letců značný. Některé z nich jsou dodnes v Letuschopném stavu.
Letoun Aero C-104 (OK-RXE), výrobní č. 237 je majetkem Leteckého muzea Vojenského historického ústavu Praha a je provozován rodinou kolekcí TMFC.