top of page
DJI_0175-Enhanced-NR-Edit.jpg

Aero C-104S

Nosný československý cvičný stroj pro vojenské a civilní piloty

Základní parametry

1947

Rok výroby

7,4

m

Rozpětí

390

kg

Maximální
Hmotnost

170

km/h

Cestovní
rychlost

1+1

Počet osob

O Letadle

Letoun C 104, výrobní číslo 237 byl vyroben v roce 1947 v továrně Aero v továrně v Praze Vysočanech. Následně byl převzat Ministerstvem obrany.

 

Nyní ho po náročné, téměř dva roky trvající rekonstrukci vidíte v premiéře, ve staronovém zbarvení, ve kterém byl provozován v Letecké vojenské akademii v Hradci Králové pro výcvik nových pilotů – důstojníků od roku 1947.

7,4 m

6,76 m

2,06 m

680 kg

185 km/h

170 km/h

4 300 m

 650 km

Walter Minor 4-III

105 HP/77 kW

22 l/h

 80 l

 1 pilot + 1 pasažér

Rozpětí

Délka

Výška

Max. vzletová hmotnost

Maximální rychlost

Cestovní rychlost

Dostup

Dolet

Pohonná jednotka

Výkon

Spotřeba

Kapacita nádrží

Počet pasažérů

O letadle C-104S

Pokračování textu ze žlutého boxu...

Poslední dvouplošník sériově vyráběný v Československu. V továrně Aero se za 2. světové války vyráběly velmi zdařilé dvouplošníky Bücker Bü 131 D Jungmann. Některé zde po válce zůstaly a další se stavěly až po osvobození s označením C-4, tj. s původními německými motory Hirth HM 504. Celkem vzniklo 20 kusů C-4. V roce 1946 byl do draku C-4 zamontován čs. motor Walter Minor 4-III o 77 kW (105 k). Tato verze zprvu označená jako C-4A, později C-104, byla značně rozšířená.

Až do roku 1949 bylo vyrobeno celkem 260 těchto strojů. Oba typy, jak C-4, tak především C-104, sloužily nejprve čs. vojenskému letectvu k základnímu a pokračovacímu výcviku pilotů a postupně byly předávány do aeroklubů. V letech 1960 a 1961 se stroje C-104 dostaly také do tabulky mezinárodních leteckých rekordů. Význam těchto strojů byl pro výcvik čs. vojenských a sportovních letců značný. Některé z nich jsou dodnes v Letuschopném stavu.

Letoun Aero C-104 (OK-RXE), výrobní č. 237 je majetkem Leteckého muzea Vojenského historického ústavu Praha a je provozován rodinou kolekcí TMFC.

bottom of page