Avia BH-5 ve vzduchu

Avia BH-5

První kompletně československé letadlo

Základní parametry

1923/
2003

Rok výroby

9,75

m

Rozpětí

350

kg

Hmotnost

135

km/h

Cestovní rychlost

1+1

Počet osob

O Letadle

Konstrukce letounu vycházela přímo z první úspěšné konstrukce továrny Avia, typu BH-1. Jednalo se o celodřevěný dvoumístný cvičný sportovní a kurýrní letoun, který byl oproti typu BH-1 zvětšený, zpevněný, aerodynamicky a technologicky lépe propracovaný. Byl dimenzovaný pro létání základní akrobacie. Avia BH 5 byla prvním československým letounem, který zvítězil v mezinárodních závodech. V roce 1923 získal cenu Belgického krále a cenu pro turistiku Belgického Aeroklubu. Cestu do Bruselu a zpět prolétl pilot Zdeněk Lhota s mezipřistáním v Mayence průměrnou rychlostí 138 km/h, což byl v roce 1923 zajímavý výkon nejen v kategorii sportovních letounů. V roce 1923 vítězí BH-5 ještě v kategorii D v závodě o cenu Presidenta republiky a získává tak cenu 5 000,- Kč.

Více o letadle Avia BH-5

9,7 m

6,5 m

2,5 m

14,9 m2

350 kg

580 kg

210 km/h

135 km/h

3,3 m/s

250 km

Walter NZ-60

1+1

Rozpětí

Délka

Výška

Nosná plocha

Hmotnost prázdného stroje

Vzletová hmotnost

Maximální rychlost

Cestovní rychlost

Stoupavost sólo

Dolet

Pohonná jednotka

Počet pasažérů

Pokračování textu ze žlutého boxu...

Přestože v Československu od jeho vzniku již vznikla řada letounů, až Avia BH 5 byla prvním, který byl kompletně „československý“. K jeho pohonu byl kromě jiných, také poprvé použit hvězdicový pětiválcový motor Walter NZ-60, první a úspěšný motor vlastní konstrukce společnosti Walter. Na základě vojenských zkoušek typu BH-5 objednalo MNO sérii nepatrně vylepšených Avií BH-9, BH-10 a později ještě BH-11, které byly úspěšné v mnoha domácích i mezinárodních závodech a při rekordních a propagačních letech. Letoun Avia BH-5 byl imatrikulován L-BOSA, podle této značky se této celé velice úspěšné typové řadě těchto letounů přezdívalo „bosky“.

 

Avia BH 5 s imatrikulací OK – BOS výrobního čísla 02, který hangáruje na Točné je tedy druhý postavený kus. Jedná se o věrnou replikou původního letounu z roku 1923, tedy nejenom, že byl postaven ve stejném měřítku, ze stejných materiálů a za použití stejných stavebních postupů, ale jsou v něm použity i originální díly. Zejména jde o původní motor Walter NZ 60 z roku 1923, instalace a některé palubní přístroje. Avie BH 5, je vůbec první, věrnou letuschopnou replikou historického letounu v České republice i bývalém Československu. 

 

Samotná stavba letounu byla zahájena po zpracování dvou třetin výkresové dokumentace a výpočtu konstrukce letounu v srpnu roku 2003. Výkresová dokumentace byla zpracována dle torza té původní (zachovala se zhruba jedna čtvrtina) a historických fotografií. Hrubou stavbu draku letounu byla dokončena v červenci 2004. V polovině roku 2007, po odpracování sedmnácti tisíc hodin, pak byla stavba Avie BH 5 dokončena. Během stavby byla konstrukce letounu znovu podrobena kompletnímu aerodynamickému a statickému výpočtu dle předpisu JAR – VLA. Vzhledem k použití původní pohonné jednotky Walter NZ 60 je letoun provozován v kategorii EXPERIMENTAL. V pátek 1. června 2007 na letišti v Mladé Boleslavi Avia BH 5 po více než 82 letech znovu odstartovala a zahájila tak náročný zkušební program, který byl úspěšně zakončen po čtyřech měsících a více než dvaceti pěti letových hodinách.