top of page
_M1_3896 (kopie).jpg

Boeing Stearman B75-N1

Legenda, která vychovala americké letectvo pro druhou světovou válku

Základní parametry

1943

Rok výroby

9,8

m

Rozpětí

1 236

kg

Hmotnost

180

km/h

Cestovní rychlost

1+1

Počet osob

O Letadle

Letoun, který můžete vídat na Točné byl vyroben v roce 1942 pro potřeby amerického armádního letectva, aby po skončení druhé světové války, sdílel osud tisíců kusů tohoto typu. Byl vyřazen a z dnešního pohledu odprodán za směšnou cenu do soukromých rukou. Prošel jich celou řadou.  V roce 1948 ho čekala výměna motoru, za výkonnější Lycoming R680 o výkonu 300 koňských sil, dnes můžeme jen předpokládat, že hlavním důvodem byla možnost nosit těžší náklad, tedy prostředky pro zemědělské postřiky, lidově práškování. Počátkem devadesátých let Stearman prošel nákladnou a důkladnou rekonstrukcí při které kromě jiného získal zbarvení výcvikových letounů amerického armádního letectva z počátku druhé světové války. Od roku 2019 se jeho vlastníkem stala rodina Al Mazrouei ze Spojených Arabských Emirátů a od tohoto roku je Stearman také hostem v Točenském hangáru.

9,8 m

7,62 m

2,79 m

27,59 m2

1 236 kg

180 km/h

---- m

---- km

Lycoming R680

  ---- HP/---- kW

---- l/h

---- l

1+1

Rozpětí

Délka

Výška

Plocha křídla

Hmotnost prázdného stroje

Cestovní rychlost

Dostup

Dolet

Pohonná jednotka

Výkon

Spotřeba

Kapacita nádrží

Počet pasažérů

Více o letadle

Boeing B 75 Stearman je jedním z nejznámějších amerických dvouplošníků a u laické veřejnosti možná nejznámějším dvouplošníkem vůbec. Pokud v některém z amerických romantických (ale i válečných) filmů uvidíte letět letadlo, v naprosté většině to bude právě Stearman.  Nicméně jeho účinkování ve filmech nebylo důvodem k jeho vzniku. Jeho hlavní prací, bylo provést budoucí piloty všech složek amerických ozbrojených sil, tedy, armády, námořnictva, námořní pěchoty, a nakonec i letectva úskalími získávání prvních leteckých zkušeností. Stearman byl letounem, který byl před a během druhé světové války používán k základnímu leteckému výcviku ve Spojených státech amerických a v mnoha zemích jeho spojenců. V rámci výcvikových středisek Royal Air Force v Kanadě si na něm kromě jiných osvojovali letecké řemeslo i českoslovenští piloti.

Letoun byl přitom navržen a poprvé vyroben již v roce 1933 jako prototyp Model 70 v letecké továrně Stearman Aircraft Company ve Wichitě a to za dnes stěží uvěřitelných šedesát pět dní! Původní majitel Lloyd Stearman před začátkem II. světové války prodal svou leteckou továrnu společnosti Boeing Company ze Seattlu, jež poté zvolila pro cvičný dvouplošník tovární označení Boeing model 75. Boeing Stearman.

bottom of page