Příběhy mužů a stroje
Jan Chalupa
Jan Chalupa (Zemřeli jsme pro Anglii)
* 5.5.1919 Brno
† 16.10.1940 Ely (Velká Británie - Anglie)
Absolvent akce 1000 nových pilotů republice, účastník leteckého výcviku ve Francii, příslušník britského RAF, pilot 310. čs. stíhací perutě.
Vystudoval Třetí státní československé gymnázium v Brně a v roce 1937 se přihlásil do akce 1000 nových pilotů republice. Výcvik probíhal pod správou brněnském aeroklubu. Začínal teoretickou přípravou a od jara 1938 frekventanti pokračovali na letišti Brno-Slatina praktickou částí, během níž používali zejména vojenské školní dvouplošníky Praga E-39. Na tuto přípravnou fázi navazoval už pokročilejší výcvik v rámci armády, dokončení ale zhatila v březnu 1939 okupace. J. Chalupa mě tehdy hodnost svobodníka.
Vlast v područí nacistického Německa opustil 16. 7. 1939 severovýchodním směrem do Polska. Odtud pokračoval z Gdyně lodí Kastelholm, která poslední červencový den zakotvila ve francouzském Calais. Dne 2. 10. 1939 prošel v Paříži odvodem do čs. zahraniční armády a poté se přesunul na jih do Bourges, kde byl 17. října zařazen do pilotního výcviku. Rychlý spád válečných událostí jara 1940 vústil v kolaps Francie, a tak se 20. června spolu s dalšími letci evakuoval z přístavu La Verdon. Šest dní nato dopluli na lodi La Ville de Liege do Liverpoolu.
Ve Velké Británii byl 2. 8. 1940 přijat do Royal Air Force Volunteer Reserve (RAF VR, Dobrovolnická záloha Královského letectva) a záhy nastoupil k 6. OTU (Operational Training Unit, operačně výcviková jednotka) v Sutton Bridge. Zde se postupně seznámil s používanou technikou od dvouplošníku Tiger Moth přes pokročilejší Miles Master až po bojový Hawker Hurricane. S hodností Sergeant (Sgt, četař) dorazil 15. října na základnu Duxford u Cambridge, aby doplnil řady 310. čs. stíhací perutě. Stal se přitom jejím nejmladším pilotem.
Druhý den, ve středu 16. 10. 1940, se uskutečnila řada cvičných letů, aby se nově příchozí posily seznámily s okolím základny. Ve 14:30 odstartoval tříčlenný roj vedený P/O V. Zaoralem a následovaný P/O J. Hýblerem a Sgt Janem Chalupou. Ten seděl za kniplem Hurricanu Mk. I P3143 (NN-D), dosud nejúspěšnější stíhačky Třistadesítky, na níž piloti zaznamenali celkem šest sestřelů. Formace mířila na sever, když náhle z Chalupova letounu začal unikat bílý dým, patrně v důsledku poruchy motoru a začínajícího požáru. Při postupném klesání, ve výšce kolem 700 metrů, se J. Chalupa dostal ven z kokpitu, ovšem pak pravděpodobně narazil hlavou do ocasních ploch a ztratil vědomí... Po nešťastném pádu jej dovezli do nemocnice v Ely, kde zakrátko vydechl naposledy.
Sgt Jana Chalupu pohřbili o pět dní později na hřbitově Roystonu, obci ležící nedaleko domovské základny. Později byly ostatky přemístěny do čs. části vojenského hřbitova v Brookwoodu nedaleko Londýna. V roce 1991 byl povýšen do hodnosti plukovníka letectva in memoriam.
Vyznamenání za válečnou službu
Československý válečný kříž 1939
Připomínky
-
Kámen zmizelých s jeho jménem je před domem č. 14 na ulici Veveří v Brně
-
Malba na zdi domu č. 41 ve Francouzské ulici v Brně zobrazuje J. Chalupu při posledním letu
Literatura
-
Popelka J., Zemánková M.: RAF: Místo narození Brno
Joe, Čeští RAFáci, 2023