top of page
Západ slunce nad AN2

Příběhy mužů a stroje

Jerrard Jefferies-Latimer

Jefferies Jerrard - Battle of Britain London Monument 450x600.jpg

Jerrard Jefferies-Latimer  (Battle of Britain London Monument)

*  9.1916  Sutton Coldfield

†  15.4.1943  u Sauvillers-Mongival (Francie)

Stíhací pilot, velitel letky 310. čs. stíhací perutě, stíhací eso s pěti potvrzenými sestřely, velitel 310. čs. stíhací perutě, bombardovací pilot, velitel letky u 106. bombardovací perutě.

Vystudoval výběrovou Warwick School a poté v říjnu 1936 vstoupil Royal Air Force. Výcvikem prošel u 3. Flying Training School (FTS) v Granthamu využívající škálu tehdejších dvouplošníků. Jeho prvním přidělením byla od 7. 8. 1937 17. stíhací peruť vybavená nově stroji Hawker Hurricane Mk. I. Od podzimu měli za úkol ofenzivní hlídky u evropského pobřeží. Dne 11. 5. 1940 při střetu s německou Luftwaffe zaznamenal první úspěch. Od 17. května byl poslán k 85. peruti nasazené v rámci britského expedičního sboru ve Francii. Jako velitel B-letky získal jeden pravděpodobný sestřel. Už 22. května ale velitelství jednotku stáhlo zpět na ostrovy do Debdenu.

Během léta 1940 začaly ve Velké Británii vznikat letecké jednotky RAF národního charakteru tvořené letci z okupované Evropy. U takových byly ustanovovány velitelské funkce i další klíčové posty zdvojené, aby britští specialisté dopomohli k náležitému zaškolení a vycvičení nováčků dle všech předepsaných standardů. Když bylo 10. července rozhodnuto o sestavení 310. čs. stíhací perutě a její personál se postupně sešel na základnu Duxford u Cambridge, byli jmenováni i jednotliví velitelé, přičemž letku B dostali na starost Flight Lieutenant (F/Lt, kapitán) J. Jefferies a F/Lt František Rypl. Výcvik postupoval dobře, a tak již 17. 8. mohla být Třistadesítka prohlášena operační. První akce nastala o tři dny později. Tříčlenný roj vedený Jefferiesem, přezdívaným Čechoslováky Venca fofr, odstartoval na poplach a pronásledoval dvoumotorový Dornier Do 17, který ale záhy zmizel v mracích. Poslední srpnový den bylo setkání s bombardéry úspěšnější, na Hurricane Mk. I R4089 (NN-R) poslal jeden Do 17 v plamenech k zemi. Během září si připsal na konto další zásahy – jeden Messerschnitt Bf 110 jistý a jeden poškozený, tři podíly na zničených Do 17 a jeden bombardér stejného typu samostatně sestřelený, Dornier Do 215 pravděpodobně a Junkers Ju 88 jistě zničený. Tyto nevšední výkony byly oceněny vysokým vyznamenáním Distinguished Flying Cross (DFC, Záslužný letecký kříž). Od 1. 1. 1941 vedl spolu se S/Ldr Alexandrem Hessem, DFC celou peruť. Počátkem roku přijal matčino rodné příjmení Latimer. Po tom, co proběhlo v březnu přezbrojení na výkonnější stroje Hurricane Mk. IIa, zaznamenal ještě podíl na jednom poškozeném Ju 88 a jeden takový bombardér pravděpodobně zničil.

 

Dne 8. 7. 1941 odešel ke 1455. letce do Tangmere a převzal velení. Na bombardérech Douglas Havoc v úpravě Turbinlite cvičili speciální noční taktiku kooperace dvoumotorového stroje se světlometem a radarem doprovázeného dvěma jednomístnými stíhačkami. Od ledna 1942 absolvoval potřebný odpočinek následovaný službou u přeškolovací jednotky pro čtyřmotorové bombardéry. Počátkem roku 1943 se stal velitelem letky u 106. bombardovací perutě umístěné na základně Syerston ležící severovýchodně od Nottinghamu a vyzbrojené stroji Avro Lancaster Mk. III. Ve čtvrtek 15. 4. 1943 byl naplánován nálet na německý Stuttgart. Jako jeden ze sedmi odstartoval ve 22:00 i letoun sériového čísla ED752 (ZN-H) s osádkou F/Lt L. J. C. Brodericka a S/Ldr J. Latimerem na pozici druhého pilota. Žádné zprávy od nich už na základnu nedorazily… nad cílem utržili zásahy od flaku, na cestě zpět klesali, až je v přízemní výšce zapálila kulometná palba nedaleko francouzského Amiens. Z osmi letců přežili tvrdé nouzové přistání pouze tři.

 

S/Ldr Jefferies-Latimer a jeho spolubojovníci byli uloženi na hřbitově obce Sauvillers-Mongival.

 

 

Vyznamenání za válečnou službu

Distinguished Flying Cross (britský Záslužný letecký kříž), Československý válečný kříž 1939,…

Literatura

Joe, Čeští RAFáci, 2023

bottom of page