top of page
Západ slunce nad AN2

Příběhy mužů a stroje

Jan Kaucký

Kaucký Jan - Na nebi hrdého Albionu 1 450x600.jpg

Jan Kaucký (Na nebi hrdého Albionu 1)

*  23.1.1907  Satalice - Praha

†  23.7.1970  Londýn - Putney (Velká Británie)

Prvorepublikový stíhač a akrobat, příslušník britského RAF, pilot 310. čs. stíhací perutě, účastník bitvy o Británii, dva sestřely, instruktor, testovací pilot, dopravní pilot, organizátor úletu před komunisty.

Absolvoval průmyslovou školu a v roce 1925 nastoupil základní vojenskou službu u letectva. Postupně zvládl poddůstojnickou školu, pilotní výcvik, stíhací kurz i zdokonalovací kurzy létání podle přístrojů a noční lety. Dne 10. 9. 1933 se konal v Praze armádní letecký den, během něhož společně s Josefem Řechkou a Josefem Hubáčkem poprvé předváděli akrobacii na stíhačkách Avia Ba-33 svázaných gumovými lany. Později odešel do civilu a byl zaměstnán jako tovární pilot.

Němci ovládaný Protektorát Čechy a Morava opustil 30. 1. 1940 a vydal se do odboje tzv. Balkánskou cestou. Když dorazil do Francie, byl 3. dubna prezentován do čs. zahraniční armády a přes Leteckou skupinu v Agde se dostal k doplňovacího střediska do Bordeaux. Bitva o Francii měla rychlý spád. Jak se kapitulace stávala neodvratnou, bylo nutné Čechoslováky evakuovat. Jan Kaucký odplul 19. června ve skupině škpt. Schejbala a jejich loď Karanan přistála za tři dny do jihoanglického Falmouthu.

 

Do Royal Air Force Volunteer Reserve (RAF VR) vstoupil 12. 7. 1940 a hned druhý den byl zařazen s hodností Sergeant (Sgt, četař) k nově formované 310. čs. stíhací peruti. Na základně Duxford u Cambridge doplnil její B-letku. Postupně si osvojil britskou leteckou techniku, zejména pak stíhačky Hawker Hurricane Mk. I. Mezi tím intenzita probíhající bitvy o Británii rostla. Operačně začal létat 30. srpna a již 5. září se dostal do prvního konfliktu s nepřítelem. Při hlídce nad ústím Temže byla formace napadena ze slunce Messerschmitty Bf 109 a dva stroje ze zeleného roje utržily zásahy. Jedním z nich byl Hurricane P8809 (NN-T), pilotovaný právě Kauckým, ten ale i s poraněnou nohou dokázal vrátit na základnu a už druhý den letěl znovu. 15. září bylo zlomovým dnem plným prudkých střetů RAF a Luftwaffe, zejména v prostoru Londýna. Třistadesítka byla poslána do akce dvakrát. Při obou misích zaznamenal na Hurricane P3621 (NN-U) vítězství – dopoledne se podílel na sestřelu dvoumotorového bombardéru Dornier Do 17 a odpoledne stejný úspěch zopakoval. Štěstěna stála při něm i o tři dny později, kdy vyvázl bez zranění z útoku na svaz bombardérů. Jeho letoun tehdy schytal několik projektilů od Junkersů Ju 88 do kormidel a vrtulového kužele. Postupujícím podzimem počet akcí klesal. Dne 7. 3. 1941 byl převelen jako instruktor bojového výcviku k 52. OTU (Operational Training Unit) umístěné v Debdenu. Po roce služby jej povýšili do důstojnické hodnosti Pilot Officer (P/O, poručík). Od začátku roku 1943 zalétával nové a opravené stroje u 15. MU a pak u 20. MU. K dalšímu bojovému nasazení vykročil 1. 3. 1944 seznámením s vícemotorovými stroji u 105. OTU a 4. června nastoupil k 511. dopravní peruti. Spolu s dalšími čs. osádkami konal dálkové transportní lety až do konce války.

 

V srpnu 1945 se vrátil domů do osvobozené vlasti a 31. 1. 1946 trvale demobilizoval. Pracoval jako testovací pilot, dopravní pilot na mezinárodních linkách ČSA a také jako zkušební pilot zajišťující přejímku a kontroly letounů u Ministerstva dopravy. Situace v Československu uchváceném komunisty po puči z února 1948 se stávala pro bývalé letce RAF čím dál strastiplnější. V naprosté většině byli vyhazováni z armády, křivě obviňováni a vězněni. Jan Kaucký s kolegy Josefem Řechkou a Eduardem Prchalem připravili úlet za svobodou. Dne 30. 9. 1950 se mu podařilo nenápadně opatřit dvoumotorový stroj Douglas DC3 Dakota (OK-WAA). Samostatně odstartoval z pražské Ruzyně na plánovaný testovací let, ale po pár minutách přistál na smluveném místě u Neratovic, naložil přátele i rodiny a zakrátko směřovali přízemním letem k hranicím. Přes americkou okupační zónu Německa a Belgii opustili kontinentální Evropu a šťastně dosedli v anglickém Manstonu. Jan Kaucký se manželkou a synem přestěhoval do Kanady, ale jelikož se mu nepodařilo najít toužené uplatnění pilotních zkušeností, vrátili se v létě 1957 do Velké Británie a zabydleli v Londýně.

Počátkem 90. let byl rehabilitován a povýšen do hodnosti plukovníka letectva in memoriam.

Vyznamenání za válečnou službu

Československý válečný kříž 1939, Čs. medaile Za chrabrost před nepřítelem,…

Literatura

Joe, Čeští RAFáci, 2023

bottom of page