Mráz M-1C Sokol
První československý poválečný sériově vyráběný letoun
Základní parametry
1947
Rok výroby
10,0
m
Rozpětí
522
kg
Hmotnost
170
km/h
Cestovní rychlost
1+2
Počet osob
O Letadle
Tento unikátní letoun výrobního čísla 142 zakoupilo Letecké Muzeum Točná v roce 2013 od pana Mariaše, který ho objevil, nechal v roce 2000 zgenerálkovat u pražské firmy BMZ servis a následně s ním létal.
První československý poválečný letoun Sokol M1C je výrobkem podniku Automobilové závody v Chocni (dříve firma Ing. J. Mráz).
Výroba tohoto třímístného sportovního, cvičného a cestovního letadla byla zahájena roce 1946. Na plánech letounu pracoval konstruktér Zdeněk Rublič v tajnosti již za války.
Bylo vyrobeno 287 kusů, z toho polovina byla vyvezena. Výroba byla z rozhodnutí již centrálně řízeného hospodářství ukončena v roce 1950. V letech 1947 až 1949 se uskutečnilo několik propagačních letů. Například ty nejdelší: Z Prahy do Kapského města v Jihoafrické republice. Ze dvou strojů se vrátil jen jeden, když druhý havaroval v Nairobi, kde zavadil o elektrické vedení. Posádka vyvázla jen s lehčím zraněním.Letoun byl zničen a velká část Afriky se ocitla bez proudu. Etapový let trval dva měsíce a Sokol při něm ulétl 33 000 km bez jediné závady. Další propagační let byl uskutečněn v roce 1949 švýcarskými piloty z Curychu až do Melbourne v Austrálii.
10,0 m
7,35 m
13,8 m2
522 kg
800 kg
250 km/h
170 km/h
5 000 m
1 000 km
Walter Minor 4-III
105 HP/77 kW
22 l/h
110 l
1 pilot, 2 pasažéři
Rozpětí
Délka
Nosná plocha
Hmotnost prázdného stroje
Vzletová hmotnost
Maximální rychlost
Cestovní rychlost
Dostup
Dolet
Pohonná jednotka
Výkon
Spotřeba
Kapacita nádrží
Počet pasažérů
OK-CSR, výrobní číslo 142
Rok výroby 1947. Na tomto letounu v roce 1948 ulétl do Německa jeho majitel, obchodník s kávou se svým známým, někdejším pilotem RAF 311.perutě Josefem Čermákem. Následně se pohyboval po Švýcarském nebi. V Čechách se objevil až po roce 1989 připraven k důkladné rekonstrukci. Existují pravděpodobně již jen dva letuschopní Sokoli M1C (V Anglii a ten Český ). Troufáme si tvrdit, že OK-CSR je v nejlepším stavu.
Rekordní lety typu M-1C
V roce 1956 dosáhl pilot Novák světového rekordu na uzavřené trati, kdy 31krát prolétl trať Brno-Bučovice-Hustopeče. Nalétal 3 116 km, při rychlosti 208 km/hod.
V září 1956 se Sokol vydal na rekordní let v přímé lini a to z Brna do kazašské Kalundy. Vzdálenost činila 4 260 km.
Tyto rekordní lety byly uskutečněny na mírně upraveném sériovém Sokolu OK-DHH. Úpravy spočívaly v instalaci velké přídavné nádrže a ve více sklopené přední části kabiny.
Návštěva vnuka Josefa Čermáka
Na březnovém dni otevřených dveří 2023 jsme měli vzácnou návštěvu a to osobu jménem Jay Ladell. Podle jména to poznat sice nelze, ale jedná se o vnuka právě zmiňovaného pilota RAF Josefa Čermáka. Na fotkách je společně s Nikolou, který mu ukazuje letoun. Letoun, který pomohl jeho rodině.
Dobové fotky Josefa Čermáka jsou z rodinného alba, za které velmi děkujeme.