Sokol M-1C ve vzduchu

Mráz M-1C Sokol 

První československý poválečný sériově vyráběný letoun

Základní parametry

1947

Rok výroby

10,0

m

Rozpětí

522

kg

Hmotnost

170

km/h

Cestovní rychlost

1+2

Počet osob

O Letadle

Tento unikátní letoun výrobního čísla 142 zakoupilo Letecké Muzeum Točná v roce 2013 od pana Mariaše, který ho  objevil, nechal v roce 2000 zgenerálkovat u pražské firmy BMZ servis a následně s ním létal.

První československý poválečný letoun Sokol M1C je výrobkem podniku Automobilové závody v Chocni (dříve firma Ing. J. Mráz).

 

Výroba tohoto třímístného sportovního, cvičného a cestovního letadla byla zahájena roce 1946. Na plánech letounu pracoval konstruktér Zdeněk Rublič v tajnosti již za války.

 

Bylo vyrobeno 287 kusů, z toho polovina byla vyvezena. Výroba byla z rozhodnutí již centrálně řízeného hospodářství ukončena v roce 1950. V letech 1947 až 1949 se uskutečnilo několik propagačních letů. Například ty nejdelší: Z Prahy do Kapského města v Jihoafrické republice. Ze dvou strojů se vrátil jen jeden, když druhý havaroval v Nairobi, kde zavadil o elektrické vedení. Posádka vyvázla jen s lehčím zraněním.Letoun byl zničen a velká část Afriky se ocitla bez proudu. Etapový let trval dva měsíce a Sokol při něm ulétl 33 000 km bez jediné závady. Další propagační let byl uskutečněn v roce 1949 švýcarskými piloty z Curychu až do Melbourne v Austrálii.

10,0 m

7,35 m

13,8 m2

522 kg

800 kg

250 km/h

170 km/h

5 000 m

1 000 km

Walter Minor 4-III

105 HP/77 kW

22 l/h

110 l

1 pilot, 2 pasažéři

Rozpětí

Délka

Nosná plocha

Hmotnost prázdného stroje

Vzletová hmotnost

Maximální rychlost

Cestovní rychlost

Dostup

Dolet

Pohonná jednotka

Výkon

Spotřeba

Kapacita nádrží

Počet pasažérů

OK-CSR, výrobní číslo 142

Rok výroby 1947. Na tomto letounu pravděpodobně v roce 1948 ulétl do Německa jeho majitel, obchodník s kávou se svým známým, někdejším pilotem RAF 311.perutě Josefem Čermákem. Následně se pohyboval po Švýcarském nebi. V Čechách se objevil až po roce 1989 připraven k důkladné rekonstrukci. Existují pravděpodobně již jen dva letuschopní Sokoli M1C (V Anglii a ten Český ). Troufáme si tvrdit, že OK-CSR je v nejlepším stavu.

Rekordní lety typu M-1C

V roce 1956 dosáhl pilot Novák světového rekordu na uzavřené trati, kdy 31krát prolétl trať Brno-Bučovice-Hustopeče. Nalétal 3 116 km, při rychlosti 208 km/hod.

 

V září 1956 se Sokol vydal na rekordní let v přímé lini a to z Brna do kazašské Kalundy. Vzdálenost činila 4 260 km.

 

Tyto rekordní lety byly uskutečněny na mírně upraveném sériovém Sokolu OK-DHH. Úpravy spočívaly v instalaci velké přídavné nádrže a ve více sklopené přední části  kabiny.