top of page
Západ slunce nad AN2

Příběhy mužů a stroje

Svatopluk Janouch

Janouch Svatopluk - Battle of Britain London Monument 450x600.jpg

Svatopluk Janouch  (Battle of Britain London Monument)

*  6.11.1913  Holín u Jičína 

†  12.4.1966  New York (USA)

Absolvent vojenské akademie, prvorepublikový stíhač, účastník leteckých bojů ve Francii a řady bitevních útoků na tanky, příslušník britského RAF, pilot 310. čs. stíhací perutě, účastník bitvy o Británii, velitel letky, stíhací eso s pěti potvrzenými sestřely, štábní důstojník, vojenský atašé, učitel na Letecké akademii, uprchlík před komunisty.

V roce 1933 odmaturoval na státním gymnáziu v Jičíně, narukoval do armády a nastoupil na prostějovskou Školu pro důstojníky letectva v záloze. Poté létal jako pozorovatel u Leteckého pluku 3 M. R. Štefánika na Slovensku. Dráhu vojáka z povolání zahájil dvouletým studiem na Vojenské akademii v Hranicích. Dne 1. 8. 1936 nastoupil jako poručík letectva k Leteckého pluku 1 T. G. Masaryka v Praze-Kbelích. Absolvoval stíhací aplikační kurz a od května 1937 nastoupil ke 43. letce vyzbrojené stroji Avia B-534. U jednotky, která byla později přeznačena na 31. letku, zastával i pozici střeleckého důstojníka a sloužil až do okupace v březnu 1939.

Z Protektorátu odešel 25. 5. 1939 do Polska, tam ale zájem o Čechoslováky neměli. Nezbývalo než podepsat závazek do Cizinecké legie, který umožnil další přesun do Francie. Lodí Sobieski odplul 16. června z Gdyně a o čtyři dny později stanul v Boulogne. Zanedlouho byl jeho úpis naplněn přesunem přes Středozemní moře do severní Afriky, kde v Sidi-bel-Abbés podstoupil pěší výcvik. Když v září 1939 vypukla válka, vstoupil v platnost doplněk závazku, a letci byli konečně převeleni k Armée de l'Air. Během podzimu se seznamoval s francouzskou technikou u Koloniálního letectva, ale 15. prosince doplnil stíhací jednotku GC I/6 a přesunul se s ní zpět do kontinentální Francie. Na strojích Morane Saulnier MS-406 začal létat operační mise. Boje byly velmi tvrdé – postupně dosáhl tří potvrzených sestřelů, ale jednou musel opustit letoun na padáku a jedenkrát po sérii zásahů nezbylo než nouzově přistát. Počátkem června 1940, když se fronta začala hroutit, dostali rozkaz plnit bitevní úkoly. S. Janouch byl při třetí misi proti tankům těžce zraněn střepinami na levé noze. S vypětím sil se dokázal vrátit na základnu, načež jej převezli do nemocnice. Odtud uprchl před postupujícím Wehrmachtem a podařilo se mu v přístavu Bordeaux přidat ke skupině evakuovaných Čechoslováků. Dne 16. června odpluli na lodi Karanan do Velké Británie.

 

Dne 7. 7. 1940 vstoupil do Royal Air Force Volunteer Reserve (RAF VR), obdržel hodnost Pilot Officer (P/O, poručík) a přesunul se na základnu Duxford u Cambridge k nově založené 310. čs. stíhací peruti. Služební úkoly začal přeškolením na britskou techniku a seznamovacími lety po okolí. Poprvé vzlétl na hlídku v kokpitu stíhačky Hawker Hurrinace Mk. I s kódy NN na trupu odpoledne 19. srpna. Bitva o Británii nabývala na intenzitě. Dne 7. září se peruť zapojila do velkého střetu s bombardéry a jejich doprovodem nad Londýnem. P/O S. Janouch na Hurricane V6556 (NN-E) dostal jeden dvoumotorový Messerschmitt Bf 110. Devatenáctého, když letěl na témže stroji, sestřelil společně s P/O S. Fejfarem bombardér Junkers Ju 88. Od 28. 2. 1941 převzal velení letky B a staral se o ni až do 29. května, kdy byl nucen ze zdravotních důvodů ukončit operační nasazení. Pokračoval ve službě postupně jako letecký kontrolor, styčný důstojník a od konce roku 1943 jako náčelník osvětové služby na Inspektorátu čs. letectví v Londýně. V srpnu 1944 se stal čs. vojenském atašé na čs. vyslanectví v Paříži, přičemž 3. 10. ukončil závazek v RAF VR a následně přešel pod Ministerstvo národní obrany.

 

Do osvobozeného Československa se vrátil 23. 7. 1945 a od září učil na Vojenské letecké akademii v Hradci Králové. Koncem únory 1948, krátce po komunistickém převratu, jej přesunuli do Českých Budějovic a v květnu poslali na dovolenou. 

 

Aby se vyhnul předpokládanému zatčení, zvolil druhý exil. Pracoval pak u Air France a od roku 1952 u Swissair v New Yorku, kde 52 letech zemřel. V roce 1991byl povýšen do hodnosti plukovníka letectva in memoriam.

 

 

Vyznamenání za válečnou službu

Croix de Guerre (francouzský Válečný kříž) se dvěma palmami a stříbrnou hvězdou, řád Légion ďHonneur – Chevalier (rytíř Čestné legie), 2x Československý válečný kříž 1939, Čs. medaile Za chrabrost před nepřítelem, Čs. medaile Za zásluhy I. stupně, Čs. pamětní medaile se štítky F a VB,…

Literatura

  • Janouch S.: RAF: Světla a Stíny

  • Rajlich J.: Esa na obloze

  • Rajlich J.: Na nebi hrdého Albionu 1

Joe, Čeští RAFáci, 2023

bottom of page