DSC005421.jpg

Zlín Z-526 Trener Master

Jediný kus exportního Trenéra Z-526 s motorem Walter Minor 6-III s českou registrací

Základní parametry

1963

Rok výroby

10,59

m

Rozpětí

975

kg

Maximální
Hmotnost

200

km/h

Cestovní
rychlost

1+1

Počet osob

O Letadle

Letoun Z-526 je součástí řady Z-26, která se řadí mezi nejúspěšnější letadla vyrobená na našem území. Celkově bylo vyrobeno v řadě Z-26 až Z-726 1 457 letounů a dodnes jich spoustu létá na českém, ale i světovém nebi.

Většina letuschopných typů Z-526 využívá silnější motor Avia M-137 o výkonu 180 koní a proto se letoun s motorem Walter Minor 6-III řadí mezi raritnější. V České republice tak můžeme potkat na české registrační značce pouze tento letoun a jeden na německé, který létá v Plzni.

V některých případech se tento typ označuje jako Z-526 TM.

Mnoho letounů bylo přestavováno mezi verzemi, pokud to konstrukce dovolila a tento letoun není výjimkou.

10,59 m

8,00 m

2,06 m

975 kg

230 km/h

200 km/h

5 000 m

až 800 km

Walter Minor 6-III

160 HP/118 kW

35 l/h

100 l (+ 70l přídavné)

 1 pilot + 1 pasažér

Rozpětí

Délka

Výška

Max. vzletová hmotnost

Maximální rychlost

Cestovní rychlost

Dostup

Dolet

Pohonná jednotka

Výkon

Spotřeba

Kapacita nádrží

Počet pasažérů

O letadle Z-526

Pokračování textu ze žlutého boxu...

Pokrok v osazení Trenéra zatahovacím podvozkem v podobě letounu Z-326 "Trener Master" nesl velké úspěchy jak na domácím poli, ale i v zahraničí. Vyráběl se v období let 1959 až do roku 1968 a z celé rodiny Trenérů byla tato verze nejpočetnější - 420 kusů.

V roce 1964 v Moravanu rozhodli o využití modernějších stavitelných vrtulí V-503. Vyznačovaly se mnoholopatkovým volně točícím se větrníkem na přídi vrtulového krytu, pohánějícím náporem vzduchu čerpadlo hydraulické kapaliny. Listy byly celokovové a díky klobouku tzv. "autonomně" stavěné.

Nové vrtule V-503 znamenaly pro akrobatické stroje řady 26 novou injekci umožňující zahájit další vývojovou řadu. Toto rozhodnutí bylo využito už i pro letouny Z-326. Montáž vrtule s vyšší hmotností než dosavadní typy vrtulí, používané na Trenérech, si však žádala některé konstrukční změny. Tak bylo hlavní pilotní sedadlo opět přeneseno z předního sedadla na zadní, změnilo se přístrojové vybavení a tvary motorové kapoty. Výsledkem byl nový typ Z-526 "Trenér Master", někdy označován jako Z-526 TM.

První prototyp byl upraven z letounu Z-326 OK-SND a dne 3.září 1965 byl zalétán šéfpilotem Vlastimilem Bergem. Sériová výroba trvala mezi léty 1966 a 1969 a celkem bylo vyrobeno 61 letounů, rozšířených do 16 států světa. Dále z toho také vznikly jednomístné speciály Z-526 A a Z-526 AS.

Až do roku 1969  si musely stroje, řady Trenér,  modernějších verzí vystačit s motorem Walter Minor 6-III o výkonu 160 koní (118 kW), protože v sortimentu našich pístových motorů vhodných pro leteckou akrobacii nebyl výkonnější typ zastoupen.

V roce 1969 byla vyvinuta akrobatická verze motoru Avia M-137A a její nízkotlaké vstřikování paliva bylo uzpůsobeno pro velké přetížení i pro dlouhodobé lety na zádech. Při pokusu instalaci tohoto motoru, delší vrtule V-503A a dalších úpravách, vznikla pokročilejší verze Z-526 F. Tento letoun můžete vídat na našich DOD a občas hostuje v našem hangáru s registrací D-EPOC.

Náš konkrétní letoun s výrobním číslem 901 byl v roce 1963 vyroben jako exportní Z-326 F-BMQV do Francie pro národní tým akrobatů. Původní záměr pořízení byl pro dceru trenéra francouzské reprezentace na akrobatický šampionát. Toho se ale slečna nakonec účastnit nemohla, proto letoun využíval jako osobní stroj trenér a následně i reprezentace. Poté byl odprodán do soukromých rukou ve Francii (celkem dvakrát). U druhého majitele ve Francii proběhla přestavba v 90.letech u firmy Zlin Avion Service (Česká Republika) na typ Z-526. Následně byl v roce 2014 odprodán do Švýcarského Locarna asociaci Associazione Tailwheel Ticino a nesl registrační značku HB-TUO. Po incidentu v roce 2021, byl letoun odprodán do soukromých rukou poprvé se tak mohl objevit domácky na své rodné půdě.

Vzhledem k tomu, že letoun nikdy nenesl českou registrační značku (ani při výrobě a záletu), majitelé se rozhodli použít původní registrační značku první Z-526 OK-SND, aby připomínala podobným osudem první letoun v této řadě. Z tohoto důvodu nese i registrační značky na původních místech a je záměrem do budoucna i stejný původní reprezentační zbarvení. 

Původní kus OK-SND v současné době chátrá v Arizonské poušti.